marți, 28 septembrie 2010

Cum putem eficientiza transportul public? Lectii din Zilina

Salve!

Au trecut deja 3 saptamini de cind locuiesc in Zilina, Slovacia – un oras din zona de nord a tarii, aproape de granita cu Cehia si Polonia. Poate ar fi multe de povestit despre experienta din Slovacia (mai ales ca am privilegiul sa lucrez intr-o companie foarte antrepenoriala si intr-un domeniu nou pentru mine – waste management) dar prefer sa ma opresc astazi asupra unui aspect cotidian care m-a impresionat: transportul public. M-a impresionat realmente, pentru ca aveam impresia ca Slovacia e mult mai aproape de realitatea din Romania decat cea din Austria!
Harta transport public in engleza! Are sens, nu?
Daca ma raportez la Iasi, autoritatile noastre chiar ar cate ceva de invatat de la slovaci! In cele 3 saptamini de cand folosesc troleibuzele si autobuzele din Zilina am devenit convins ca sunt cu mult in fata noastra, in multe privinte. Le enumar cele mai importante:

1. Statiile sunt (majoritatea) bine ingrijite – au banci din lemn cu acoperis, harta a transportului public si instructiuni in limba engleza! In plus, unele au si indicatoare electronice care iti arata care este urmatorul troleibuz/autobuz care soseste si cat timp ai de asteptat.

Statie din Zilina, SLovacia
2. Toate mijloacele de transport in comun sunt prevazute cu un sistem de navigatie (citeam de pe site-ul lor ca nu sunt GPS-uri ci o instalatie radio) si respecta orarul cu precizie de invidiat! Uneori pierd troleibuzul daca intarzii un singur minut si ma gandesc ca e cel mai bun de training de punctualitate pe care l-am experimentat!! (spre comparatie, in postul Tramvaiele se mai schimba, oamenii ramin povesteam experienta de a astepta vreo jumate de ora dupa un tramvai)


3. Aspectul cel mai important poate – aproape toate statiile au automate de bilete! Imi aduc aminte si acum de cat ori m-am frustrat anul trecut in Bucuresti pentru ca in primele luni eram nevoit sa iau un autobuz de la statia de metrou pina acasa si, cum deseori ajungeam dupa ora 20,  toneta de bilete  era inchisa. Aveam vreo 6 statii pe care le parcurgeam cu emotia unui infractor care asteapta sa fie prins.. Dincolo de confortul cetatenilor (poti cumpara bilete non-stop) cred ca pentru autoritati ar trebui sa primeze economia de resurse, insa!
Automate de bilete
Citeam la un moment dat ca in Bucuresti exista nu mai putin de 300 de tonete de bilete! Asta inseamna ca prin introducerea unor automate s-ar putea economisi sume imense de bani, iar o parte dintre angajatii de la tonete (eu am numarat 748!! conform datelor publice de pe luna August 2010)  ar putea fi redirectionati catre control, fapt ce ar determina o crestere importanta de eficienta si mult mai multi bani la capitolul venituri – asa cum rezulta dintr-un articol foarte interesant de pe blogul Subiectiv.ro). In Iasi exista doar aproximativ 55 de tonete (conform informatiilor de pe site-ul RATP) – asta inseamna insa cam 100 de vinzatori de bilete! (conform unui articol aparut in Iasi Plus). Iata insa ca la noi tendinta este invers – de la control, inapoi la tonetele de vinzare a biletelor – asta am aflat dintr-un articol aparut recent in Ziarul de Iasi.. Dl. Adrian Mihai (directorul de resurse umane) lamureste lucrurile printr-un citat care spune totul despre cum este condusa compania asta: Ca sa nu-i dam afara, le-am gasit un alt post.” De parca scopul fundamental al RATP este sa ofere locuri de munca, nu sa asigure in mod eficient (cu minim de resurse!) si sustenabil transportul in comun!

4. Site-ul regiei de transport are si o varianta in limba engleza -  pentru turisti caracteristica asta este esentiala, am ajuns sa aflu pe cont propriu! Dincolo de asta, site-ul slovacilor este plin de informatii utile (poti afla chiar si unde sa te cazezi in Zilina), tinut la zi Uitati-va la deosebirea dintre site-ul companiei  din Iasi si cel al regiei din Zilina !

5. O uimire personala – folosesc un numar egal de troleibuze si  autobuze! Asta inseamna ca transportul public din Zilina este mult mai ecologic si ca exista o modalitate in care transportul electric cu troleibuzul este rentabil! Eu traiam cu impresia ca la Iasi s-a renuntat la troleibuze datorita costurilor fixe exorbitante (intretinerea retelei electrice, defectarea frecventa a troleibuzelor etc) insa incep sa cred din ce in ce mai mult ca e o greseala de management. Asta numai daca stau sa ma gandesc la sumele exorbitante investite in calea de rulare a tramvaielor..in mod cert o investitie in reteaua electrica pentru trolee nu avea cum sa coste si sa necesite la fel de mult timp..

Compostor in autobuz
Cu exceptia reintroducerii troleibuzelor, cred ca toate lucrurile de mai sus se pot implementa in maxim un an de zile, iar traducerea site-ului nu cred ca ar dura mai mult de 2-3 zile. Poate or avea nevoie de voluntari? :)

Spor si voie buna!

PS Sper ca am fost constructiv si am oferit ceva solutii, dincolo de frustrarile personale ! La partea cu traducerea chiar ma ofer voluntar, daca se apuca cineva gasiti datele mele la pagina de contact!

duminică, 26 septembrie 2010

Cele mai implicate judete in Let`s Do It Romania! (actualizare)

Salve!

Astazi revin cu situatia actualizata pentru datele din 21 septembrie.

Asadar, Topul final  in functie de numarul de echipe:
Si Topul final in functie de indicele de implicare ( cati locuitori exista raportat la numarul de echipe LDIR, cu cat mai putini cu atit mai bine):
Asadar, situatia nu s-a schimbat in comparatie cu statisticile din 18 septembrie:)

Numai bine!

marți, 21 septembrie 2010

Ryan Air si conceptul lor de fun(d)raising :)

Salve!

Daca as scrie despre faptul ca Ryan Air  doneaza 100 000 lire unor organizatii caritabile probabil ca orice cititor de pe blogul asta ar spune "Bravos! Era de asteptat, nu-i mare scofala!"...in ideea ca ne asteptam ca orice companie serioasa sa aiba o politica de responsabilitate sociala.

Asa ca, vestea nu e ca doneaza banii astia :) Vestea e ca folosesc o metoda de fundraising.. care iese in fata prin inovatie. Uitati-va mai jos.. si o sa imi dati dreptate, e foarte tare ce sa mai!


Termenul limita pentru primirea aplicatiilor din partea ONG-urilor este 28 septembrie - nu mentioneaza daca se adreseaza doar ONG-urilor din UK asa ca merita incercat! Detaliile despre formularul de aplicare sunt disponibile aici.

Eu chiar sper sa stringa cei 100 000 de lire din vinzarea calendarelor si sa nu fie doar marketing, dar oricum ar fi important e ca banii astia ajung sa fie investiti intr-un scop caritabil.



Sper sa apuc ziua in care sa vad si Blue Air sau o alta companie romineasca care sa faca acelasi lucru!

Spor si voie buna!

luni, 20 septembrie 2010

Cele mai implicate judete in Let`s Do It Romania

Salve!

Am primit pe Facebook situatia cu numarul de echipe inscrise in campania Let`s Do It Romania pina pe 18 septembrie si m-am jucat un pic cu cifrele sa vedem cum stam cu "implicarea" de fapt.

Ca sa fac o comparatie relevanta am raportat  numarul de echipe la populatia din fiecare judet, datele provenind de la Recensamintul facut de INS in 2002. Nu am putut aloca foarte mult timp asa ca am luat doar primele 10 judete (in functie de numarul echipelor inregistrate).

Iata cum arata topul in functie de numarul de echipe:


Si iata care sunt de fapt judetele cu cetatenii cei mai  implicati (cu cat sunt mai putini locuitori la 1 echipa LDIR, cu atit mai bine):



Ardealul ramine fruntea si de data asta, in Top 5 figurand Clujul, Timisul, Sibiul si Brasovul :)  Interesant, nu?

Iasul este pe locul 4 in functie de numarul de echipe si pe locul 6 raportat la populatie. Avem o crestere buna (27%) in ultimele 3 zile asa ca sper sa avem o pozitie mai fruntasa pina in Ziua Z :) Daca sunteti in Iasi si cititi postarea asta cu siguranta puteti avea o contributie! Inscrierile se fac aici.

Spor si voie buna!

sâmbătă, 18 septembrie 2010

The Giving Pledge - varianta romineasca

Autor: Art Streiber; revista Fortune
Salve!

Probabil cu totii am mai auzit, macar in treacat, prin presa despre initiativa unor miliardari americani de a-si dona jumatate din avere pentru a sustine cauze caritabile. Cred ca prin luna August se intampla toata povestea, insa marturisesc ca nici eu nu am acordat prea mare atentie povestii. In afara citirii unui articol din Hotnews in care bogatii din Romania erau intrebati daca ar face acelasi gest nu am explorat prea mult subiectul..

Inca consider ca e un gest mult prea departe de realitatile rominesti din prezent, dar azi, in timp ce ma gandeam cum am putea sa abordam mai bine iesenii pentru a participa la subscriptia publica pentru infiintarea Fundatiei Comunitare Iasi, chestiunea mi-a revenit in atentie.

Si tot azi am realizat cu adevarat ca e o chestie cu adevarat mare pe care o fac oamenii astia! Din 2006, cind Warren Buffet a anuntat oficial ca-si doneaza averea Fundatiei Gates, ideea a evoluat si a fost imbratisata in 2010 de cateva zeci de miliardari americani. Printre ei se numara Michael Bloomberg (primarul  New York-ului), Paul Allen (co-fondator Microsoft), David Rockefeller sau celebrul regizor George Lucas.

Probabil ca fiecare dintre ei are propriile motive pentru a face acest lucru, suma care rezulta este intr-adevar uriasa (estimarile indica circa 600 de miliarde de dolari, conform unui editorialist Forbes), impactul potential este urias (asupra rezolvarii unor probleme globale, organizatii caritabile, altor miliardari samd)...  dar faptul ca o fac ca grup si nu fiecare separat mi se pare ca transmite un mesaj foarte important!

Pina la urma fiecare dintre ei dispun de resurse financiare formidabile, propriile fundatii si un trecut in care au sprijinit diverse cauze! De ce sa schimbe ceva? De ce sa renunte la "ego" pentru "noi", de ce sa faca intalniri si eforturi sa convinga alti bogatasi, de ce sa iasa dintr-o zona de confort pina la urma?

Pentru mine asta inseamna ca pina si cei mai puternici oameni din lume sunt constienti ca nu pot determina o schimbare importanta decat impreuna, prin solidaritate! Gestul lor exte extrem de semnificativ pentru ca este un gen rar de solidaritate, solidaritate pentru a face bine! O trasatura a civilizatiilor avansate, dupa parerea mea, o trasatura puternic dezvoltata a americanilor, poate una dintre cele mai raspunzatoare de faptul ca au ajuns in fruntea civilizatiilor umane in mai putin de 4 secole!

Si aici fac legatura cu Romania si tipul de solidaritate pe care il practicam noi - solidaritate pentru a elimina raul sau efectele lui (inundatii, navala turcilor, strins gunoaie samd), prea putin solidari cand e vorba de a cladi ceva. De altfel, acum cateva luni am scris un articol intreg pe tema asta - Solidari la rau, la bine, mai putin....

Eu cred ca va trebui sa schimbam lucrul asta daca vrem sa intensificam ritmul in care progresam ca natiune! Vorbim de o valoare umana pe care trebui s-o deprindem - sa sprijinim initiativele care fac creeaza, aduc ceva bine, nu repara un rau, poate sa fim mai gospodari si sa ne gandim la cum putem construi impreuna prosperitatea comunitatilor in care traim, sa (re)invatam sa construim comunitati reale!

Prin solidaritate in bine cred ca au construit americanii primele scoli, dispensare, drumuri samd. Pe atunci nu exista "Statul" de la care sa astepte sa le faca pe toate.. In continuare citez un paragraf din scrisoarea prin care Michael Bloomberg anunta ca se alatura acestei initiative:
"Making a difference in people's lives - and seeing it with your own eyes - is perhaps the most satisfying thing you'll ever do. If you want to fully enjoy life - give. And if you want to do something for your children and show how much you love them, the single best thing - by far - is to support organizations that will create a better world for them and their children."

Tot in aceasta idee, acum cateva luni am pornit o initiativa cu o serie de prieteni si cunoscuti pentru a infiinta o fundatie comunitara in Iasi. De atunci si pina azi ideea a evoluat foarte mult si suntem pe ultima suta de metri pentru a o pune in practica. Mai exista grupuri de initiativa care isi propun acelasi lucru in alte cateva orase din Romania (Bucuresti, Sfintu Gheorghe, Constanta etc) si sunt ferm convins ca aceasta miscare va continua in anii urmatori si va reprezenta o adevarata renastere a oraselor din Romania.

Va invit,asadar, sa va alaturati noua si sa exersati solidaritatea in bine pentru a construi o fundatie pentru un Iasi de care sa fim mindri si le multumesc celor care ne-au aratat incredere pina acum!

Spor si voie buna!

PS Va recomand sa vedeti emisiunea in care Charlie Rose ii intervieveaza pe Bill si Melinda Gates si pe Waren Buffet! O gasiti aici