miercuri, 13 ianuarie 2010

Primarii din Romania - topul performantei in atragerea fondurilor europene (2)

Salve!

Acum ceva timp aduceam in discutie posibilitatea masurarii performantei primarilor din municipiile Romaniei prin contabilizarea fondurilor europene atrase.

DIn pacate nu am dispus de timpul necesar pentru a incepe o cercetare in acest sens, insa azi dimineata am citit un articol al celor de la Ziarul Financiar care aduce date interesante:

"Romania a atras in trei ani de la intrarea in UE fonduri structurale in valoare de circa 600 mil. euro, majoritatea in 2009, in conditiile in care intre 2007 si 2009 am avut la dispozitie aproximativ 5,6 mld. euro. "

Mai interesant este de aflat ca cele mai slabe performante in atragerea fondurilor europene revin....autoritatilor publice. Mai precis, am absorbit (conform celor de la ZF) DOAR 1,58% din fondurile disponibile pentru "dezvoltarea capacitatii administrative" si 1,25% pentru "asistenta tehnica". Procentele astea sunt valabile in intervalul 2007-2009, deci vorbim de 3 ani de zile si putem elimina eventuale scuze de tipul "am scris proiectele, asteptam evaluarea"..nici o evaluare nu dureaza 3 ani !!!

Din punctul meu de vedere este mare pacat, mai ales in contextul de recensiune economica cand banii astia puteau reprezenta cheltuieli cu investitii ce alimenteaza economia, urmand a se regasi mai devreme sau mai tarziu in nivelul de trai.

Pentru mine e foarte frustrant sa vad stiri de felul asta! De ce?

Pentru ca, dupa stiinta mea, toate cartile se afla in mainele Guverului si a adminstratiilor locale! Cei din Guvern stabilesc regulile jocului (procedurile de aplicare la fonduri europene, agreeaza criteriile de evaluareetc) si, mai ales, pot acorda bani bugetelor locale pentru a co-finanta proiecte.

Autoritatile locale le ramine doar sa creeze departamente performante care sa aplice si sa asigure implementarea proiectelor finantate sau (daca legislatia permite) sa externalizeze scrierea proiectelor catre una din zecile de companii specializate in acest domeniu.

Tinand cont de miza care este in joc (19,2 miliarde de euro, fonduri NERAMBURSABILE pina in 2013) - aproape cat cele 20 de miliarde pe care Guvernul le IMPRUMUTA de la FMI, bani care trebuie RETURNATI - cred ca ar fi bine ca orice Guvern al Romaniei sa aiba acesta chestiune in Top 3 prioritati ale programului de guvernare!

Daca aveti mai multe pe informatii pe tema asta, va rog sa-mi dati un semn (comentariu sau mail), eu promit sa revin asupra acestei teme in viitor, poate cu vesti mai bune!

Spor si voie buna!

duminică, 10 ianuarie 2010

Despre viitor. Did you know? ( v. 4)

Salve!

Recent am inceput sa urmaresc materialele postate de cei de la The Economist pe canalul lor de youtube. Recomand cu caldura analizele pe care le realizeaza ei pentru ca aduc claritate si fundamenteaza informatiile prezentate pe surse de incredere.

Am postat mai jos varianta 4 a celebrului videoclip "Did you now?" care prezinta schimbarile majore care ne afecteaza modul de viata in secolul 21, cu date actualizate pentru anul 2009.

Mie mi s-a parut foarte interesant si va recomand cu caldura sa-l vizionati! Numai daca ne gandim ca 1 000 000 de carti sunt publicate anual, si ca, in medie, o persoana citeste intr-o viata cam 840 de volume (12 pe an)...sau ca Barack Obama a reusit sa stringa 55 milioane $ in 29 de zile de campanie pe social media...




In mod evident progresul fantastic in domeniul tehnologiei digitale ne influenteaza comportamentul in moduri suprinzatoare (peste 2 000 000 de televizoare instalate de americani in bai??).

Mi-a atras atentia o intrebare din materialul video prezentat: Credeti ca suntem pregatiti pentru viitor?

Spor si voie buna!

sâmbătă, 9 ianuarie 2010

Invatamintul din Finlanda

Salve!

Am citit un articol foarte interesant in dimineata asta, realizat de cei de la Ziarul de Iasi.

Articolul prezinta cateva caracteristici esentiale ale invatamintului preuniversitar din Finlanda, caracteristici care il fac un model de buna practica.

Citez cateva fragmente interesante din articol:

Modul in care este gandita curricula :

"In Finlanda, elevul este in centrul sistemului de invatamint. El are posibilitatea de a alege ce discipline sa studieze, in functie de capacitatile personale si de ceea ce doreste sa faca mai tirziu. Pe linga materiile de baza, are la dispozitie o oferta educationala extrem de variata, astfel ca poate opta sa urmeze, dupa orele din orar, de la cursuri de pian, dans ori teatru, la sporturi de echipa si activitati practice in ateliere."


Managementul resurselor umane:

"In Finlanda, scoala pune pret pe calitatea profesorilor, investind doar in cei care realizeaza performante. "Un profesor nu are titulatura pe viata intr-o scoala. El este angajat pe o perioada determinata si contractul se prelungeste in functie de rezultatele evaluarilor periodice. Nu exista obligatia scolii de a intretine la nesfirsit un profesor, daca acesta nu are rezultate", a precizat Camelia Gavrila."


Rolul parintilor:

"Soarta insitutiilor de invatamint din Finlanda nu depinde de deciziile care se iau la centru, cit mai ales de modul in care colaboreaza cu autoritatile locale si cu familiile elevilor. Parintele are un rol esential in coordonarea modului in care se face educatia copilului sau. El are un statut privilegiat nu numai pentru ca este principala persoana in masura sa decida pentru copil, ci si pentru ca este contribuabil la bugetul local, prin urmare contribuabil al sistemului de invatamint. "Scoala colaboreaza in permanenta cu comunitatea locala, iar pentru orice decizie care se ia in privinta copilului este consultat parintele. In Finlanda, asociatiile de parinti sint mai puternice chiar decit sindicatele, pot spune ca ele au facut presiuni pentru reformarea sistemului", a mentionat Mariana Pop."


Recomand cu caldura sa cititi tot articolul. Il puteti gasi aici.

Spor si voie buna!

joi, 7 ianuarie 2010

Cainii strazii. Chiar sa fie o problema vesnica? (I)



Salve!

Incep anul cu un material pe care il gandesc de prin vara si pe care am reusit sa-l finalizez in vacanta de iarna, urmand sa il prezint pe blog in 3 "episoade".

Cainii fara stapin reprezinta, din pacate, o emblema trista a Romaniei si o prezenta greu de ignorat pe strazile marilor orase. Alaturi de orfelinate, infrastructura proasta si coruptie/birocratie, ma tem ca aceasta problema este totodata una din axele principale ale unui brand de tara construit in mod natural si nefericit de realitatile rominesti.


Subiectul este atat foarte prezent in viata noastra de zi cu zi cat si reflectat generos in presa. In acelasi timp este o problema delicata, cu destula incarcatura emotionala incat sa genereze valuri de manifestari irationale (de ambele parti) si sa fie ocolita de o abordare pragmatica si consistenta din partea autoritatilor. Societatea civila a lansat o serie de initiative apartinand unor ONG-uri din domeniul protectiei animalelor, insa ma tem ca nu se intrevede o solutionare definitiva a problemei intrucat aceste actiuni vizeaza mai degraba o atenuare a unor efecte, nu eliminarea cauzelor.

Daca facem un mic efort de memorie sunt convins ca fiecare dintre noi ar putea sa-si aminteasca macar un caz al unui cunoscut/ruda/prieten care a fost muscat pe strada de un „comunitar”. Tot intamplarea unui amic care a „interactionat” fara voia lui cu un caine fara stapin si aventurile prin Bucuresti care au decurs de aici, mi-au adus in atentie subiectul si m-au condus catre a veni cu o propunere de solutie.

Fara a fi un specialist in marketing, avansez ideea ca ar fi logic SA FII inainte investesti masiv ca SA TRANSMITI ceea ce esti. Din perspectiva asta mi se pare ca orice strategie de branding de tara este sortita esecului din start, atita timp cat nu rezolvam o serie de probleme interne care pot spulbera in cateva minute orice imagine idilica a Romaniei care poate fi construita de slogane, afise si spoturi publicitare. E usor deci sa ajungem la infrastructura, birocratie/coruptie si... cainii vagabonzi – dat fiind ca aceste aspecte sunt primele care ies in evidenta si primele cu care s-ar confrunta un vizitator al tarii noastre...


(imagine preluata de aici )

Cat de grava si serioasa este problema? Ca sa ne facem o idee despre care e amploarea si impactul problemei va ofer astazi un singur exemplu cules din presa: 9000 de oameni muscati de caini in primele 10 luni ale lui 2009 doar in Bucuresti ( confrom unui articol aparut in Evenimentul Zilei pe 14 octombrie 2009 pe care il gasiti aici)!

In postarea urmatoare o sa prezint date amanuntite despre care sunt costurile si pierderile pe care le provoaca, cat de multi oameni sunt afectati,legislatia in vigoare si cateva initiative existente.

Inchei cu o intrebare: De ce credeti ca nu reusim sa rezolvam problema asta?

Spor si voie buna!