Salve!
Au trecut deja 3 saptamini de cind locuiesc in Zilina, Slovacia – un oras din zona de nord a tarii, aproape de granita cu Cehia si Polonia. Poate ar fi multe de povestit despre experienta din Slovacia (mai ales ca am privilegiul sa lucrez intr-o companie foarte antrepenoriala si intr-un domeniu nou pentru mine – waste management) dar prefer sa ma opresc astazi asupra unui aspect cotidian care m-a impresionat: transportul public. M-a impresionat realmente, pentru ca aveam impresia ca Slovacia e mult mai aproape de realitatea din Romania decat cea din Austria!
Daca ma raportez la Iasi, autoritatile noastre chiar ar cate ceva de invatat de la slovaci! In cele 3 saptamini de cand folosesc troleibuzele si autobuzele din Zilina am devenit convins ca sunt cu mult in fata noastra, in multe privinte. Le enumar cele mai importante:
1. Statiile sunt (majoritatea) bine ingrijite – au banci din lemn cu acoperis, harta a transportului public si instructiuni in limba engleza! In plus, unele au si indicatoare electronice care iti arata care este urmatorul troleibuz/autobuz care soseste si cat timp ai de asteptat.
Statie din Zilina, SLovacia |
3. Aspectul cel mai important poate – aproape toate statiile au automate de bilete! Imi aduc aminte si acum de cat ori m-am frustrat anul trecut in Bucuresti pentru ca in primele luni eram nevoit sa iau un autobuz de la statia de metrou pina acasa si, cum deseori ajungeam dupa ora 20, toneta de bilete era inchisa. Aveam vreo 6 statii pe care le parcurgeam cu emotia unui infractor care asteapta sa fie prins.. Dincolo de confortul cetatenilor (poti cumpara bilete non-stop) cred ca pentru autoritati ar trebui sa primeze economia de resurse, insa!
Automate de bilete |
4. Site-ul regiei de transport are si o varianta in limba engleza - pentru turisti caracteristica asta este esentiala, am ajuns sa aflu pe cont propriu! Dincolo de asta, site-ul slovacilor este plin de informatii utile (poti afla chiar si unde sa te cazezi in Zilina), tinut la zi Uitati-va la deosebirea dintre site-ul companiei din Iasi si cel al regiei din Zilina !
5. O uimire personala – folosesc un numar egal de troleibuze si autobuze! Asta inseamna ca transportul public din Zilina este mult mai ecologic si ca exista o modalitate in care transportul electric cu troleibuzul este rentabil! Eu traiam cu impresia ca la Iasi s-a renuntat la troleibuze datorita costurilor fixe exorbitante (intretinerea retelei electrice, defectarea frecventa a troleibuzelor etc) insa incep sa cred din ce in ce mai mult ca e o greseala de management. Asta numai daca stau sa ma gandesc la sumele exorbitante investite in calea de rulare a tramvaielor..in mod cert o investitie in reteaua electrica pentru trolee nu avea cum sa coste si sa necesite la fel de mult timp..
Compostor in autobuz |
Spor si voie buna!
PS Sper ca am fost constructiv si am oferit ceva solutii, dincolo de frustrarile personale ! La partea cu traducerea chiar ma ofer voluntar, daca se apuca cineva gasiti datele mele la pagina de contact!
Brilliant
RăspundețiȘtergere