marți, 28 septembrie 2010

Cum putem eficientiza transportul public? Lectii din Zilina

Salve!

Au trecut deja 3 saptamini de cind locuiesc in Zilina, Slovacia – un oras din zona de nord a tarii, aproape de granita cu Cehia si Polonia. Poate ar fi multe de povestit despre experienta din Slovacia (mai ales ca am privilegiul sa lucrez intr-o companie foarte antrepenoriala si intr-un domeniu nou pentru mine – waste management) dar prefer sa ma opresc astazi asupra unui aspect cotidian care m-a impresionat: transportul public. M-a impresionat realmente, pentru ca aveam impresia ca Slovacia e mult mai aproape de realitatea din Romania decat cea din Austria!
Harta transport public in engleza! Are sens, nu?
Daca ma raportez la Iasi, autoritatile noastre chiar ar cate ceva de invatat de la slovaci! In cele 3 saptamini de cand folosesc troleibuzele si autobuzele din Zilina am devenit convins ca sunt cu mult in fata noastra, in multe privinte. Le enumar cele mai importante:

1. Statiile sunt (majoritatea) bine ingrijite – au banci din lemn cu acoperis, harta a transportului public si instructiuni in limba engleza! In plus, unele au si indicatoare electronice care iti arata care este urmatorul troleibuz/autobuz care soseste si cat timp ai de asteptat.

Statie din Zilina, SLovacia
2. Toate mijloacele de transport in comun sunt prevazute cu un sistem de navigatie (citeam de pe site-ul lor ca nu sunt GPS-uri ci o instalatie radio) si respecta orarul cu precizie de invidiat! Uneori pierd troleibuzul daca intarzii un singur minut si ma gandesc ca e cel mai bun de training de punctualitate pe care l-am experimentat!! (spre comparatie, in postul Tramvaiele se mai schimba, oamenii ramin povesteam experienta de a astepta vreo jumate de ora dupa un tramvai)


3. Aspectul cel mai important poate – aproape toate statiile au automate de bilete! Imi aduc aminte si acum de cat ori m-am frustrat anul trecut in Bucuresti pentru ca in primele luni eram nevoit sa iau un autobuz de la statia de metrou pina acasa si, cum deseori ajungeam dupa ora 20,  toneta de bilete  era inchisa. Aveam vreo 6 statii pe care le parcurgeam cu emotia unui infractor care asteapta sa fie prins.. Dincolo de confortul cetatenilor (poti cumpara bilete non-stop) cred ca pentru autoritati ar trebui sa primeze economia de resurse, insa!
Automate de bilete
Citeam la un moment dat ca in Bucuresti exista nu mai putin de 300 de tonete de bilete! Asta inseamna ca prin introducerea unor automate s-ar putea economisi sume imense de bani, iar o parte dintre angajatii de la tonete (eu am numarat 748!! conform datelor publice de pe luna August 2010)  ar putea fi redirectionati catre control, fapt ce ar determina o crestere importanta de eficienta si mult mai multi bani la capitolul venituri – asa cum rezulta dintr-un articol foarte interesant de pe blogul Subiectiv.ro). In Iasi exista doar aproximativ 55 de tonete (conform informatiilor de pe site-ul RATP) – asta inseamna insa cam 100 de vinzatori de bilete! (conform unui articol aparut in Iasi Plus). Iata insa ca la noi tendinta este invers – de la control, inapoi la tonetele de vinzare a biletelor – asta am aflat dintr-un articol aparut recent in Ziarul de Iasi.. Dl. Adrian Mihai (directorul de resurse umane) lamureste lucrurile printr-un citat care spune totul despre cum este condusa compania asta: Ca sa nu-i dam afara, le-am gasit un alt post.” De parca scopul fundamental al RATP este sa ofere locuri de munca, nu sa asigure in mod eficient (cu minim de resurse!) si sustenabil transportul in comun!

4. Site-ul regiei de transport are si o varianta in limba engleza -  pentru turisti caracteristica asta este esentiala, am ajuns sa aflu pe cont propriu! Dincolo de asta, site-ul slovacilor este plin de informatii utile (poti afla chiar si unde sa te cazezi in Zilina), tinut la zi Uitati-va la deosebirea dintre site-ul companiei  din Iasi si cel al regiei din Zilina !

5. O uimire personala – folosesc un numar egal de troleibuze si  autobuze! Asta inseamna ca transportul public din Zilina este mult mai ecologic si ca exista o modalitate in care transportul electric cu troleibuzul este rentabil! Eu traiam cu impresia ca la Iasi s-a renuntat la troleibuze datorita costurilor fixe exorbitante (intretinerea retelei electrice, defectarea frecventa a troleibuzelor etc) insa incep sa cred din ce in ce mai mult ca e o greseala de management. Asta numai daca stau sa ma gandesc la sumele exorbitante investite in calea de rulare a tramvaielor..in mod cert o investitie in reteaua electrica pentru trolee nu avea cum sa coste si sa necesite la fel de mult timp..

Compostor in autobuz
Cu exceptia reintroducerii troleibuzelor, cred ca toate lucrurile de mai sus se pot implementa in maxim un an de zile, iar traducerea site-ului nu cred ca ar dura mai mult de 2-3 zile. Poate or avea nevoie de voluntari? :)

Spor si voie buna!

PS Sper ca am fost constructiv si am oferit ceva solutii, dincolo de frustrarile personale ! La partea cu traducerea chiar ma ofer voluntar, daca se apuca cineva gasiti datele mele la pagina de contact!

Un comentariu:

Astept cu interes opiniile tale si sper sa gasim impreuna idei cat mai interesante si cat mai utile, precum si cai de a trece la actiune!

Spatiul de mai jos iti apartine in totalitate, foloseste-l cu placere!